Transticket

Transticket började som ett biljettsystem och utvecklades till att bli en helhetspartner till Sveriges största aktörer inom sport, arenor och evenemang.

Utmaning

Vi såg ett behov av att utveckla arenaindustrin. Branschen var fast i det traditionella med leverantörer som var både dyra och saknade förmåga att utveckla branschen i takt med att konsumenterna ändrade sina vanor.

Det fanns stor potential, men aktörerna behövde hjälp att kommersialisera verksamheten. En förflyttning behövde göras från biljettkurer på arenan till smidiga köp online.

Lösning

Vi utvecklade ett system som utgick från marknadens behov. Genom att arbeta kundnära fick vi goda insikter i branschen och de utmaningar som fanns.

Med biljettsystemet vi utvecklade fick kunderna rätt verktyg för att bli kommersiella, digitala och öka intäkterna. Längs vägen utvecklade vi fler tjänster, som till exempel CRM-system, för att göra kunderna framgångsrika i sitt arbete.

En nyckel i vårt utvecklingsarbete var konsumentperspektivet – att ständigt utgå ifrån slutkonsumentens behov och beteende. En stor förflyttning vi genomförde i branschen var att gå ifrån att konsumenten köpte biljetter i en kur på arena till att köpa biljetter online, där det dessutom går att välja plats själv.

Resultat

Marknadens största aktörer valde Transticket som helhetsleverantör.

Ökade intäkter för kunden

Förbättrad relation mellan kunden och slutkonsumenten.

Enklare för slutkonsumenten att köpa biljetter.

Nuvarande ägare, den globala underhållningsjätten AEG, fick upp ögonen för Transticket och förvärvade bolaget.